IT Outstaffing als alternatief voor het inhuren van een IT wervingsbureau

Wanneer uw bedrijf IT-diensten nodig heeft, kan het een ingewikkelde taak zijn om te kiezen tussen het uitbesteden software ontwikkelaar Nederland of in Oekraïne. Hoewel het inhuren van lokale bureaus jarenlang de voorkeursmethode is geweest om toegang te krijgen tot professionals, heeft het gebruik maken van uitbestedingsdiensten deze methode ver overtroffen als het gaat om voordelen voor bedrijven.

Het inhuren van zoek softwareontwikkelaar op afstand is veel kosteneffectiever dan het opzetten van een team in een fysiek kantoor. Maar naast de betaalbaarheid hebben bedrijven die gebruik maken van telewerkers ook toegang tot een grotere pool van internationaal talent en vermijden ze de extra rompslomp en tijd die ze kwijt zijn aan complexe administratieve taken.

Wat is een IT-rekruteringsbureau? Definitie.

Wanneer een bedrijf IT-talent nodig heeft, kunnen ze vind softwareontwikkelaars met de hulp van een plaatselijk wervingsbureau voor softwareontwikkeling om de administratieve taken van het inhuren van de juiste kandidaten op zich te nemen. Het bureau fungeert als tussenpersoon en doet de reclame, het zeven van de inzendingen, en de shortlist van de beste kandidaten voor de beschikbare functies. Andere verantwoordelijkheden van het IT wervingsbureau zijn onder meer:

Hoe IT wervingsbureau werkt:

Verantwoordelijkheden van het agentschap:

  • Headhunting kandidaat. Back en front-end development staffing bureaus zoeken lokaal talent met de juiste vaardigheden, kennis en ervaring voor de rol van de klant.
  • Interviewen van potentiële sollicitanten en hen aan een baan koppelen. Zij zorgen ervoor dat de kandidaten goed voorbereid zijn door een doorlichtingsproces te doorlopen dat meestal interviews en assessments omvat.
  • Screenen van kandidaten en opstellen van shortlists. Bovendien kunnen IT-rekruteringsbureaus de kandidaten screenen door achtergrondcontroles uit te voeren en vervolgens een shortlist op te stellen van de kandidaten die de tests hebben doorstaan.
  • Het regelen van contracten. De tech werving agentschap kan ook onderhandelen over contracten met de opdrachtgever en kandidaten om ervoor te zorgen dat ze een match zijn.

Verantwoordelijkheden van de klant:

  • Behandeling van bepaalde HR-kwesties. De klant is nog steeds verantwoordelijk voor bepaalde HR-taken, zoals het verwerken van de loonlijst, het uitvoeren van disciplinaire maatregelen, het bijwerken van het beleid, het bijhouden van personeelsdossiers, en het bieden van hulp aan werknemers bij hun loopbaanontwikkeling.
  • Het sorteren van lonen en belastingen. Misschien wel een van de meest veeleisende taken is het omgaan met lonen en belastingen. Bij het inhuren van lokaal talent via een uitzendbureau voor softwareontwikkeling is de klant verantwoordelijk voor het beheer en de uitbetaling van lonen en belastingen.
  • Kantoorfaciliteiten beschikbaar hebben. Als de klant lokaal talent aanwerft, moet hij over kantoorfaciliteiten beschikken van waaruit de kandidaten kunnen werken.
  • Het project beheren. Wanneer bedrijven gebruik maken van een lokaal IT-wervingsbureau, moeten zij hun projecten zelfstandig beheren.

Het inhuren van lokale wervingsbureaus voor IT of webontwikkeling kan veel tijd in beslag nemen en duur zijn. Het proces omvat verschillende stappen die een project kunnen vertragen en het kan gepaard gaan met een reeks administratie- en inhuurkosten. Daarom is dit model ideaal voor bedrijven die de tijd en het kapitaal hebben om te investeren in lokaal talent.

Wat is IT Outstaffing? Definitie.

IT outstaffing is een vorm van outsourcing waarbij bedrijven een speciaal team van professionals inhuren dat op afstand aan hun projecten werkt. In sommige gevallen kan het team op afstand naast de interne programmeurs van het bedrijf werken, maar meestal zal een bedrijf een team inhuren dat volledig op afstand werkt. Het is snel een belangrijke vorm van inhuren aan het worden. Volgens Statista stond de wereldwijde outsourcingmarkt in 2019 op 92,5 miljoen dollar, en de verwachting is dat dit aantal de komende jaren aanzienlijk zal groeien.

Wanneer bedrijven gebruik willen maken van outstaffing, zullen zij doorgaans een beroep doen op een outstaffing-verkoper. Het outstaffingbedrijf zal de verantwoordelijkheid op zich nemen voor het vinden van de juiste kandidaten, het in dienst nemen van deze kandidaten en het administreren van de werkgelegenheidsprocessen. Enkele van de andere taken van de outstaffing-leverancier zijn:

  • Sourcen en doorlichten van kandidaten. Remote IT-personeelsbureaus of -verkopers zoeken de beste talenten over de hele wereld en beschikken doorgaans over een grote pool van kandidaten die klaar staan om te worden aangenomen.
  • HR-taken beheren. Wat de HR-taken betreft, zorgt de leverancier voor de administratieve processen zoals aanwerving en loonadministratie, zodat de klant zich kan concentreren op de kernaspecten van zijn project.
  • Beheer van lonen en belastingen. De verkoper zal meestal zorgen voor de loonlijst en de belastingen op de tewerkstelling van de externe werknemers in het team van de klant.
  • Zorgen voor kantoorfaciliteiten, indien nodig. Outstaffed professionals werken op afstand en doen dit meestal vanuit hun favoriete locaties.

Bij dit model heeft de uitzendende cliënt ook een aantal verantwoordelijkheden. Deze omvatten:

  • Het beheren van het outstaffing team. De klant heeft de taak om het team op afstand te beheren gedurende de gehele tijdlijn van het ontwikkelingsproject. Dit omvat het beheer van de geregistreerde tijd, het stellen van doelen voor de teamleden, en het beoordelen van het verrichte werk.
  • Prestaties evalueren. Naarmate de taken worden uitgevoerd, beoordeelt de klant de prestaties van de teamleden en geeft hij feedback aan de werknemers en aan de outstaffing-verkoper.
  • Beheersing van het ontwikkelingsproces en het projectsucces. De opdrachtgever controleert het proces van het project en het succes ervan.
programmeurs gezocht outstaffing

Dit aanwervingsmodel is ontworpen om bedrijven toegang te geven tot een grotere pool van talent, om hen tijd te besparen en om betaalbaarder te zijn. Het outstaffingmodel is ideaal voor bedrijven die kostbare tijd en geld willen besparen.

Vergelijking van het IT-outstaffingmodel met het lokale IT-aanwervingsmodel

Wanneer u overweegt welk inhuurmodel het beste is voor uw bedrijf, zijn er bepaalde aspecten waarmee u rekening moet houden. Niet alleen moet u de kosten analyseren, maar u moet ook nadenken over de risico’s en de flexibiliteit. Laten we het IT outstaffing model eens vergelijken met het lokale IT recruitment model om te zien hoe ze verschillen:

IT OutstaffingIT Wervingsbureau
SamenwerkingsvoorwaardenDe klant werkt samen met de verkoper om de juiste kandidaten te vinden en werkt dan rechtstreeks met de telewerkersHet wervingsbureau vindt de juiste kandidaten, waarna de klant de werknemers in dienst neemt als onderdeel van een intern team
Diensten inbegrepenHet delegeren van het zoeken, screenen,interviewen en aannemen van kandidaten, evenals het afhandelen van alle wervings- en boekhoudkundige papierwerkRekrutering, interviewing, aanwerving en onboarding van werknemers met behulp van de middelen van de klant
PrijsmodelCliënten betalen een outstaffingverkoper, die zorgt voor de lonen van de werknemersDe klant is verantwoordelijk voor de bemiddelingskosten, evenals voor de lonen van de werknemers
Aansprakelijkheid van een verkoperSourcen en doorlichten van kandidaten. Beheren van HR-taken. Beheer van lonen en belastingen zorgen voor kantoorfaciliteiten, indien nodigHeadhunting kandidaten Interviewen van potentiële kandidaten en matchen met positie screenen van kandidaten en opstellen van shortlists. Regelen van contracten
Aansprakelijkheid van een cliëntAansturen van het outstaffing team. Beoordelen van prestaties. Controleren van het ontwikkelingsproces en het projectsuccesBehandelen van bepaalde HR zaken. Het regelen van lonen en belastingen. Kantoorfaciliteiten regelen. Het beheren van het project 
Risico’sMogelijke miscommunicatie en verlies van controle over het beheer van teams en projecttakenDe opdrachtgever is verantwoordelijk voor het behoud van de werknemers.
FlexibiliteitDe klant kan kiezen wanneer en voor hoe lang het bedrijf telewerkers nodig heeftDe onderneming moet de werknemers voor een bepaalde periode in dienst nemen, meestal op contractbasis

Hieruit blijkt duidelijk dat het outstaffingmodel minder verantwoordelijkheden en risico’s voor de klant met zich meebrengt. En behalve kosteneffectiever is het ook tijdsefficiënter en veiliger om softwareontwikkelingsteams te outstaffen.

Waarom Mobilunity een geprefereerd IT-outstaffingbedrijf is

Mobilunity is een toonaangevend IT-outstaffingbedrijf in Oekraïne met meer dan 10 jaar ervaring in het werven en leveren van toegewijde ontwikkelingsteams voor bedrijven over de hele wereld. Onze IT outstaffing dienst in Oekraïne omvat programmeurs gezocht uit een grote pool van talent met elke kandidaat met top vaardigheden en kennis in hun vakgebied.

Wij zijn trots op onze samenwerking met enkele van de beste cliënten over de hele wereld, waaronder Zenchef in Frankrijk, Byg-E in Denemarken, Network of Arts and esurance in Zwitserland, en 3e Joueur in Canada. Deze klanten vertrouwen erop dat wij hen voorzien van outstaffing van topklasse in Oekraïne voor hun projecten.

Als u deskundige IT-kandidaten nodig heeft voor uw volgende project, neem dan gerust contact op met het vertrouwde outstaffingbedrijf Mobilunity!

Contact us
Go Up